Discover the science of archaeology

In this activity, students learn to distinguish the sciences of paleontology, history, and archeology. Students will study the goals and methods of archaeology, research an ancient site, and then create a multimedia article that presents their findings.

Objectives

Students will demonstrate an understanding of the goals and methods of the science of archaeology.

Students will use multimedia sources to present their research to audiences in and beyond the classroom.

Learning outcomes

Students will research archaeology and one ancient culture using the Internet.

Students will write a magazine article about an archaeological dig associated with a specific culture.

Lesson procedure

Introduction

Archeologists are some of the greatest adventurers of science. They study ancient cultures and civilizations in remote as well as familiar places to help us better understand humankind. Consider an image from an archeological site, the Moche Lords of Sipán, for example. Go to Bing Visual Search and search for “Moche Lords of Sipán.” Show the students the image of “Moche Lords of Sipán.” What might this discovery tell us about the people who lived here? How do we know this culture existed between 100 and 800 C.E.? Why is it important to know about these people and their way of life?

Archeologists study the past. They study different aspects of the past, however, and approach the past differently from paleontologists and historians.

Paleontologists are scientists who study prehistoric life forms on earth by examining fossils. They focus on rocks, plants, animals, and other life forms, but they do not study hominids (human beings, chimps, and their ancestors) or their culture and behavior.

Historians are scholars who study the written record of the human race and/or oral histories of human cultures.

Archeologists are scientists who study human cultures by recovering, documenting, analyzing, and interpreting environmental data and remains such as architecture and artifacts. Archeologists seek to understand human behavior and ecology and the development of human culture.

In this activity you will take on the role of an archaeologist who makes an important discovery at an ancient site. Then you will create a multimedia article for an archaeology magazine to announce your discovery to the world.

Student activity

Research the science of archaeology and one ancient culture, then use what you learn to write a magazine article or online post describing a discovery at a dig.

Follow the steps below to guide your students through this lesson plan. See student handout link at right.

Step 1: “Explore the science of archaeology and an ancient culture”

Step 2: “Write your magazine article”

Step 3: “Publish your article”

Conclusion

Have students present their articles about their discoveries to the class directly. Make the magazine articles available online to all of the students and to the wider community. Or hold a “scientific symposium” in which each student/archeologist presents his or her discoveries to fellow students/archeologists, answering questions about goals, methods, and interpretation and about the discovery itself. Finally, publish the papers of the symposium and a summary of the discussion on a class-built archaeology website.

ArchaeologicalDiscoveries_StudentHandout

via Discover the science of archaeology.

One thought on “Discover the science of archaeology

  1. Во оваа активност, студентите учат да се направи разлика на науки на палеонтологијата, историјата и археологијата. Учениците ќе изучуваат во целите и методите на археологијата, истражување и древниот локалитет, а потоа се создаде мултимедијални статија што ги презентираат своите заклучоци.

    Цели

    Студентите ќе демонстрираат разбирање на целите и методите на науката за археологија.

    Студентите ќе користат мултимедијални извори за да ги презентираат своите истражувања за да публика во и надвор од училницата.

    Резултати од учењето

    Студентите ќе истражување археологија и една древна култура со користење на Интернет.

    Студентите ќе напише едно списание статија за археолошки ископ поврзани со одредена култура.

    Лекција постапка

    Вовед

    Археолозите се некои од најголемите авантуристи на науката. Тие ги проучуваат античките култури и цивилизации во оддалечените, како и познати места за да ни помогне подобро да го разберат човештвото. Размислете за слика од археолошкиот локалитет, на Моше лордовите на Sipán, на пример. Оди до Бинг визуелна пребарување и потрага по “Моше лордовите на Sipán.” Се покаже на студентите на имиџот на “Моше лордовите на Sipán.” Она што ова откритие може да ни кажете за луѓето кои живееле тука? Како знаеме дека оваа култура постоеле помеѓу 100 и 800 CE? Зошто е важно да знаете за овие луѓе и нивните начин на живот?

    Археолозите го проучува минатото. Тие ги проучуваат различни аспекти на минатото, сепак, и пријде на минатото поинаку од палеонтолози и историчари.

    Палеонтолозите се научниците кои ги испитуваат праисториски животни форми на Земјата со испитување на фосили. Тие се фокусираат на карпи, растенијата, животните, како и други форми на живот, но тие не учат хоминиди (човечки суштества, шимпанза, а нивните предци) или нивната култура и однесување.

    Историчарите се научници кои студираат на писмен запис на човечката раса и / или усно истории на човековите култури.

    Археолозите се научниците кои ги испитуваат човечките култури од наплата, документирање, анализирање и интерпретирање на податоците за животната средина и останува како што се архитектура и артефакти. Археолозите се обидуваат да разберат човековото однесување и екологија и развојот на човековата култура.

    Во оваа активност ќе преземе во врска со улогата на археолог кој прави важно откритие од антички сајт. Тогаш ќе се создаде мултимедијални статија за археологија списанието да објавиме твоето откритие на светот.

    Студент активност

    Истражување на науката на археологијата и една древна култура, а потоа користете она што го учат да се напише списание или на интернет пост опишувајќи едно откритие на ископувањето.

    Следете ги чекорите подолу за водење на вашата студентите преку оваа лекција план. Види студент судбина линк во право.

    Чекор 1: “Запознајте се со науката на археологијата и древна култура”

    Чекор 2: “Напиши списание”

    Чекор 3: “Објави вашиот напис”

    Заклучок

    Имаат студенти ги презентираат своите статии за своите откритија на класата директно. Направи списанието статии достапни на интернет на сите студенти и до пошироката заедница. Или имаат “научниот симпозиум”, во која секој студент / археолог претставува неговите или нејзините откритија на колеги студенти / археолозите, одговарајќи на прашања во врска цели, методи, и интерпретација и за откривањето себе. Конечно, објавуваат весниците на симпозиумот и резиме на дискусија на една класа вграден археологијата веб-сајт.

    Откријте преку науката на археологијата.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s